WerkWeek maakt de match met werkgevers

Geen match op werk zonder werkgevers. Op Valentijnsdag bekende een anonieme jongere daarom de liefde voor de werkgevers van Nederland in een open liefdesbrief. Om gemeenten en UWV te helpen bij het werven van werkgevers om de match te maken, lanceerde team Aanpak Jeugdwerkloosheid tijdens de WerkWeek de Tips & tools voor het vergroten van het werkgeversnetwerk en wezen we de regio’s op de kansen die samenwerking met uitzendbureaus biedt. WerkgeversServicepunt Achterhoek organiseerde zelfs een speciaal Werkgeversevent om hun dienstverlening nog eens voor het voetlicht te brengen. ‘Een arbeidsintensieve avond, maar we moeten mensen plaatsen en daar is ook marktbewerking en naamsbekendheid voor nodig.’

Tips & tools voor het vergroten van het werkgeversnetwerk

Nog te weinig werkgevers stappen naar een WerkgeversServicepunt (WSP) als ze personeel nodig hebben. Dat komt onder meer omdat ze niet bekend zijn met het WSP. Veel werkgevers denken dat gemeenten en UWV niet veel voor hen kunnen betekenen en hebben behoefte aan meer bekendheid met en inhoudelijk goede en toegankelijke informatie over de diensten van het WSP. Van gemeenten en UWV verwachten ze een pro-actieve houding en ze laten aan hen het initiatief.

Tips & tools voor het vergroten van het werkgeversnetwerk

Team Aanpak Jeugdwerkloosheid heeft voor de regio’s een aantal Tips & tools ontwikkeld die helpen bij het verbeteren van de bekendheid van het WSP en het uitbreiden van het werkgeversnetwerk. De Tips & tools zijn te vinden op de nieuwe website: www.matchenopwerk.nl en bestaan onder meer uit tips om contacten met werkgeversorganisaties uit te breiden, het samenstellen van  een ambassadeursnetwerk en een peer-to-peer aanpak voor werkgevers die de boodschap helpen verspreiden. Er is ook een animatie beschikbaar. Regio’s kunnen het filmpje op maat laten maken zodat het past bij de eigen regio.

Werkgeversevent Achterhoek

Dat het vergroten van de naamsbekendheid van het WSP belangrijk is, weet ook de arbeidsmarktregio Achterhoek. Het regionale WSP organiseerde tijdens de WerkWeek daarom een event voor werkgevers. Er waren sprekers, er werd een nieuwe huisstijl en een filmpje gelanceerd en de werkgevers gingen naar huis met een map vol informatie over wat het WSP voor werkgevers kan doen.

'Als je het niet doet, ben je niet zichtbaar'

Harald Bus, senior adviseur bij het WerkgeversServicepunt Achterhoek, heeft nog geen evaluatie kunnen doen, maar schat dat er zo’n 80 mensen waren. De adviseurs waren gevraagd zoveel mogelijk werkgevers uit te nodigen voor de avond. Al met al een behoorlijk arbeidsintensieve klus, maar wel nodig, aldus Bus. ‘Als je het niet doet, ben je niet zichtbaar.’ Wethouders en bestuurders waren erbij en op het podium stonden ook werkgevers die zelf vertelden over hun succesvolle samenwerking met het WSP. Bus: ‘Be good and tell it, dat is het idee. Niet alleen het WC-eend effect: kijk eens hoe goed wij zijn, maar juist ook anderen laten vertellen.’

Samenwerking met uitzendorganisaties

Ook de uitzendbureaus deden mee aan de WerkWeek. Een groot deel van de jongeren vindt zijn of haar eerste baan via een uitzendbureau. Intermediairs hebben een breed en duurzaam netwerk van werkgevers, weten hoe ze jongeren kunnen motiveren en weten wat een werkgever van de jongeren verwacht. Op diverse regionale matchingsevents was Tempo-Team erbij om als werkgever in gesprek te gaan met werkzoekende jongeren. Timing Heerlen opende de hele week de deuren voor jongeren: ze konden binnenlopen en direct een nette profielfoto laten maken. Randstad bood jongeren een gratis persoonlijkheidstest en een check op het cv en LinkedIn profiel via internet. In totaal hebben 11 regio’s hun jongeren tijdens de WerkWeek gewezen op deze actie. De persoonlijkheidstest en de check zijn nog altijd mogelijk.

Valentijnsbrief

Op Valentijnsdag tijdens de WerkWeek wilden we extra aandacht vragen voor jeugdwerkloosheid en stuurden we ‘de werkgever’ een open liefdesbrief die paginagroot in de Metro en De Telegraaf verscheen. In de brief schrijft een werkzoekende jongere dat hij de werkgever al een hele poos leuk vindt, maar dat de werkgever zijn berichtjes niet beantwoordt. Waarom speelt die werkgever zo hard to get, vraagt hij zich af. Kunnen we deze Valentijn nu eindelijk eens een keer koffie gaan drinken?  CNV Jongeren bood de brief namens alle Nederlandse jongeren aan aan de werkgevers van Nederland. De koepelorganisatie voor werkgevers AWVN deelden het bericht bij haar volgers op Twitter, evenals de ondernemersorganisatie Bouwend Nederland. Michael van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland, nam de ingelijste brief in ontvangst. ‘De jeugd heeft de toekomst,’ zei hij. ‘Werkgever, maak de match met jongeren!’

Valentijnsbrief op Twitter en Facebook

Werkzoekende Christel en De Broekriem haakten in op de actie. Christel stuurde de liefdesbrief met haar naam eronder en haar CV naar IBM, Alliander, Nuon, Nestlé, Microsoft en de politie. Alle werkgevers reageerden op Twitter met een uitnodiging om haar CV te sturen of koffie te komen drinken. De brief deed ook de ronde op social media. Op de Facebook-pagina van het ministerie van SZW liketen 2.242 mensen de Valentijnsbrief.

Zie ook